Hoe is het gesteld met het middelengebruik van onze Vlaamse jongeren? Webinar

Met welke middelen komen jongeren in aanraking? Welke evoluties zien we bij alcohol? Kent het gebruik van illegale drugs een stijging in de laatste 10 jaar? En hoe zit het met medicatiegebruik, gokken en gamen? Wanneer werken we het best op school of in de klas rond alcohol, roken, gokken, gamen of illegale drugs met leerlingen? Welke aanpak werkt het best, welke aanpak werkt niet?

Je krijgt een antwoord op al deze vragen in een kort webinar waarin er tijd wordt gemaakt om zelf vragen te stellen.

Wie kan deelnemen?

Leerkrachten, directie, onderwijskoepels, jeugdhulpverleners (CLB-medewerkers…) preventiewerkers, logomedewerkers, steden en gemeenten

Praktische info

  • Wanneer: 14 januari 2021, van 10.00 u tot 12.00 u
  • Type: Seminarie
  • Prijs: Gratis. Inschrijven is wel verplicht
  • Locatie: Online Webinar via Zoom. De praktische instructies volgen in de aanloop naar de webinar.
  • Begeleiders: Johan Rosiers, Hanna Peeters, Ellen Coghe, VAD, Brussel
  • Accreditering: werd aangevraagd

Meer info

  • Contact:

    Praktisch: Anne De Jaeghere, T 02 423 03 57, E anne.dejaeghere@vad.be

    Inhoudelijk: Hanna Peeters, T 02 422 03 02, E hanna.peeters@vad.be

Programma

Deel 1: Johan Rosiers geeft ons een inkijk in het middelengebruik bij Vlaamse jongeren

Bij jongeren leeft vaak het gevoel dat de meeste leeftijdsgenoten roken, drinken of blowen. Spectaculaire berichten in de pers versterken deze gepercipieerde sociale norm. Deze berichten komen echter vaak niet overeen met de werkelijkheid. Een representatief onderzoek naar deze en andere gedragingen kan dat corrigeren. VAD organiseert elk schooljaar een grootschalige bevraging bij leerlingen uit het secundair onderwijs, over de thema’s roken, alcohol, psychoactieve medicatie, illegale drugs, gokken en gamen. Elk jaar wordt een representatieve steekproef getrokken van 7.500 leerlingen tussen 12 en 18 jaar uit de 1e graad, ASO, BSO en TSO. In deze webinar belichten we enkele van de meest opvallende resultaten uit het syntheserapport 2018-2019, aangevuld met evoluties over de laatste 10 jaar.

Deel 2: Hanna Peeters en Ellen Coghe lichten de nieuwe leerlijn verslavingspreventie toe

Op een bepaald moment komen roken, drinken, gamen, gokken of experimenteren met drugs de leefwereld van kinderen en jongeren binnen. Dankzij de leerlijn krijg je een duidelijke kijk op wat je best wel en niet doet als je preventief wil werken rond middelengebruik in de klas of op school. Bovendien geeft de leerlijn je aanbevelingen per graad voor het basis- en secundair onderwijs, op basis van wetenschappelijke literatuur en onderzoek. Er wordt steeds de link gelegd met vakoverschrijdende eindtermen en bijhorende lesmaterialen.




Inschrijven

enkel via inschrijvingsformulier inclusief vragenlijst, en vóór 7 januari 2021

A webform by Podio - click here to get yours