Het profiel van coffeeshopbezoekers in Terneuzen.
Samenvatting
De probleemstelling was het vinden van een onderzoeksdesign om het profiel van de coffeeshopbezoeker zo gedetailleerd mogelijk in kaart te brengen.
Doelstelling
Het uiteindelijke doel van het onderzoek in Terneuzen was criminologische inzichten verwerven in het profiel van (internationale) coffeeshopbezoekers van de twee gedoogde coffeeshops, met als bijkomend objectief het analyseren van verschillen tussen de verschillende nationaliteiten. Het in kaart brengen van coffeeshopbezoekers, en meer specifiek 'coffeeshoptoeristen' langs de hele Belgisch-Nederlandse grens in één onderzoek zou onbegonnen werk zijn.
Onderzoekspopulatie
Bezoekers van de twee gedoogde coffeeshops in Terneuzen.
Voornaamste resultaten
- Belgen meest vertegenwoordigd in de politiegegevens met 61,5%, gevolgd door de Fransen met 31,6%.
- Geografische spreiding van de bezoekers vertoont een trechterpatroon. Gemiddelde afstand afgelegd tot Terneuzen:105 km.
- Nederlanders omzeilden significant minder de vijfgramsnorm dan de Belgen en de Fransen.
- Belgen meest vertegenwoordigd in de survey (61,5%), gevolgd door de Fransen (25,6%) en de Nederlanders (11%).
- Helft van alle respondenten kwam minstens 1x/week naar coffeeshop. De belangrijkste reden (71%): kwaliteit van de drugs.
- Bijna 4 op de 10 respondenten werd ooit gecontroleerd door de politie. Bijna de helft wijzigde hierna zijn bezoekpatroon.
- Opdeling coffeeshopbezoekers in 3 groepen wat betreft het gedrag in de coffeeshops: de pit-stoppers, de use&leavers en de chillers.
Output
De Ruyver, B., & Surmont, T. (2007). Grensoverschrijdend drugstoerisme: Nieuwe uitdagingen voor de euregio's: Maklu, 129p.
Contact
Algemene info
Looptijd
Einddatum 31/12/2005
Methode
Type
Gefinancierd door
Product
Discipline
Regio
Status
Datum laatste wijziging: 10/06/2016
Dit item aanpassen