De impact van mediagebruik op roken, alcoholgebruik en risicogedrag in het verkeer
Samenvatting
In mijn onderzoek ga ik na wat de impact is van mediagebruik (televisie, sociale media, muziekvideo's,...)op risicogedrag zoals roken, alcoholgebruik en risicogedrag in het verkeer (waaronder rijden na alcoholgebruik).
Dit onderzoek gebeurt voornamelijk aan de hand van een longitudinale panelstudie bij 2200 jongeren.
Doelstelling
1. Welke effect hebben de media op risicogedrag zoals roken, alcoholgebruik en gevaarlijk rijgedrag?
2. Bij welke groepen is dit effect het sterkst?
3. Hoe kunnen we dit effect verklaren?
Onderzoekspopulatie
Het grootste deel van mijn onderzoek is gebaseerd op de gegevens van een longitudinale panelstudie van 2200 jongeren die bevraagd werden in 2006, 2008 en 2011.
Voornaamste resultaten
Het mediagebruik van jongeren in de adolescentie is een goede voorspeller van hun later alcoholgebruik, rookgedrag en rijden na alcoholconsumptie.
Output
Beullens, K. & Van den Bulck, J. (2014) Predicting adolescents’ smoking status in Belgium: The role of music television viewing, gender, and school year. Journal of Children and Media, 2014.
Beullens, K. et al. (2012). Music video viewing as a marker of driving after the consumption of alcohol. Substance Use and Misuse, 47, 155-165. DOI: 10.3109/10826084.2012.637449.
Van den Bulck, J., & Beullens, K. (2005). Television and music video exposure and adolescent alcohol use while going out. Alcohol and Alcoholism, 40(3), 249-253. DOI: 10.1093/alcalc/agh139.
Online artikels & rapporten
Contact
Algemene info
Looptijd
Einddatum 05/10/2016
Methode
Type
Gefinancierd door
Product
Discipline
Regio
Status
Datum laatste wijziging: 10/06/2016
Dit item aanpassen