Beelden van alcoholgebruik op facebook: een inhoudsanalyse
Samenvatting
Door middel van een inhoudsanalyse werd in deze studie onderzocht hoe vaak jongeren naar alcohol verwijzen in zowel status updates als foto's. Tevens werd nagegaan hoe door anderen op deze alcohol-gerelateerde posts gereageerd wordt op Facebook.
Doelstelling
- Hoe vaak worden er op Facebook verwijzingen naar alcoholgebruik gemaakt (in zowel foto's als status-updates)?
- Op welke manier wordt hiernaar verwezen?
- Hoe reageren anderen op deze posts?
Onderzoekspopulatie
Deze studie werd uitgevoerd op 160 Facebook-profielen in Vlaanderen, geboren tussen 1958 en 1996 (mediaan=1990)
Voornaamste resultaten
In de 160 profielen werden er 2575 foto's gevonden waarop alcoholgebruik getoond werd, en 92 status updates waarin naar alcoholgebruik verwezen werd. Slechts in 4% van de onderzochte profielen werd geen enkele foto gevonden waarop naar alcoholgebruik verwezen werd.
Er werd meestal naar alcoholgebruik verwezen in positieve context (in 72% van de foto's en ook in 72% van de berichten), en ook de reacties op deze posts waren overwegend positief.
Output
Beullens, K., & Schepers, A. (2013). Display of alcohol use on Facebook: A content analysis. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking 16(7),497- 503.
DOI: 10.1089/cyber.2013.0044
Contact
Algemene info
Looptijd
Einddatum 05/02/2013
Methode
Gefinancierd door
Product
Discipline
Regio
Status
Datum laatste wijziging: 10/06/2016
Dit item aanpassen