Artikels

Deze artikels bundelen nieuws uit het werkveld, verslagen van studiedagen en onderzoeken, preventie-initiatieven van VAD en andere spelers in de sector, beleidsnieuws, opiniestukken, enzovoort. De meest recente artikels staan bovenaan, met de filter of zoekfunctie kan je de artikels terugvinden die voor jou relevant zijn.

Schrijf je in voor één of meerdere van onze drie nieuwsbrieven.
Zo weet je wanneer nieuwe, voor jou relevante artikels verschijnen.

35 resultaten
Gekozen filter(s): Lokaal beleid

Memorandum toont grote bezorgdheid over gokken en gokproblemen

Visietekst

VAD, CAD Limburg en de Gezinsbond werkten een gezamelijke visie uit op basis van hun gedeelde bezorgdheid over gokken en gokproblemen.

Lees meer ›

#DrinksWithFriends: Een doctoraatsonderzoek naar de rollen die sociale media kunnen spelen in het drinkgedrag van jongeren

Onderzoeksbespreking

Doet een coole Instagramfoto van een populair meisje met een cocktail in de hand drinken? En wie is gevoelig voor plezante Facebookberichten over alcohol? Dr.Femke Geussens deed hiernaar onderzoek.

Lees meer ›

Opvoedingsondersteuning en alcohol- en drugpreventie

Algemeen, Congresbespreking, Onderzoeksbespreking

Op de VAD-studiedag lichtte dr. Hans Van Crombrugge de rol toe die ouders kunnen spelen in preventie. In dit artikel gaan we dieper in op enkele evidence based praktijken in gezinsgerichte preventie.

Lees meer ›

Rebootkamp, the next level!

Praktijkvoorbeeld, Voorstelling projecten en initiatieven

Reboot, het kamp voor risicovolle en problematische gamers, startte als een lokaal Limburgs project en is nu beschikbaar voor gans Vlaanderen. Wat kan je verwachten van zo'n kamp?

Lees meer ›

PARTY! over de taal- en landgrens heen

Voorstelling projecten en initiatieven

'Preventive Action and Risk Reduction towards Young people' daarvoor staat PARTY. Vlaamse, Waalse en Noordfranse organisaties ontwikkelen o.a. een methodiek om vrijwilligers online in te zetten.

Lees meer ›

Tournée Minérale in top vijf meest invloedrijke campagnes

Algemeen

Op 27 september werd Tournée Minérale bekroond met een zilveren Effie. Effie staat voor effectief. De Effies worden dan ook jaarlijks uitgereikt aan de reclamecampagnes met de grootste impact.

Lees meer ›