You bet!

Educatief pakket over gokken voor 16-18-jarigen

De laatste jaren signaleerden leerkrachten en begeleiders van jongeren een trend van toenemende interesse in weddenschappen voor geld. Aan de basis van deze trend liggen waarschijnlijk de toenemende zichtbaarheid van gokreclame in de media, sponsoring van sportwedstrijden door gokwebsites en de groeiende mogelijkheden om deel te nemen aan weddenschappen. Onderzoek bevestigt deze trend

Aan welke kansspelen namen jongeren van 16-18 jaar het laatste jaar deel?

De cijfers van de VAD-leerlingenbevraging van 2014-2015 bevestigen de trend van toenemende interesse. Wat blijkt uit de cijfers?

  • Krasbiljetten: 15% van de 16-18-jarige jongens en 14% van de meisjes kochten het laatste jaar een krasbiljet;
  • Spelen op de bingo (cafés): 6,5% van de jongens en 2,4% van de meisjes deden dit.
  • Pokeren voor geld: 17% van de jongens, 2,5% van de meisjes deden dit.
  • Spelen op de lotto: 8,6% van de jongens, 5,9% van de meisjes speelden op de lotto.
  • Deelname aan sportweddenschappen: 15,4% van de jongens, 1,2% van de meisjes deden dit.

Kansspelen zijn de jeugd dus niet onbekend. Met name pokeren en deelname aan sportweddenschappen zijn populair, vooral bij jongens. Nochtans zijn al deze kansspelen verboden voor minderjarigen. Tot nu toe bestonden er weinig of geen methodieken om dit thema met deze doelgroep te bespreken, terwijl de thematiek wel deel uitmaakt van hun leefwereld.

You Bet! – een educatief spel voor 16-18-jarigen

VAD ontwikkelde in samenwerking met CAD Limburg You Bet!, een educatief pakket met als doelgroep de 16-18-jarigen. In eerste instantie richt dit pakket zich op jongeren in het beroeps- en technisch onderwijs en leefgroepen bijzondere jeugdzorg. Dit omdat de deelname aan kansspelen iets hoger ligt bij jongeren uit het BSO en TSO.

You bet! bestaat uit een digitaal spel met verschillende kennis- en doe-opdrachten en uit de dvd Bluf van de Kansspelcommissie, met een splinternieuwe nabespreking. Met dit pakket willen we informatie geven maar ook inzicht in de factor ‘toeval’ dat bepalend is bij kansspelen.

Het digitaal spel richt zich in de eerste plaats op het verwerven van kennis en verlaagt de drempel om het thema gokken te bespreken. Bij You Bet! spelen verschillende teams tegen elkaar. De teams beantwoorden kennis- en waar/niet waar vragen over de gokwetgeving, de risico’s van deelname aan kansspelen, de werking van kansspelen en waar hulp zoeken bij gokproblemen. Het spel bevat ook doe-opdrachten waarbij de teams speelgeld kunnen inzetten op (gesimuleerde) gokspelen. Op die manier ervaren jongeren proefondervindelijk hoe minimaal de kans op winst is bij gokspelen.

In Bluf wordt het verhaal verteld van vijf vrienden die beginnen met kansspelen uit verveling. Algauw hebben ze de smaak te pakken en spelen ze ook voor geld. Zo breiden ze hun gokclubje uit met onbekenden. Willens nillens geraken ze betrokken bij illegale gokpraktijken met alle nefaste gevolgen van dien. Het einde van de film toont dat er niks anders dan verliezers zijn bij de gokkende vrienden.

De nabespreking concentreert zich voornamelijk op de voor- en nadelen van gokken en risico’s verbonden aan kansspelen, zoals geldverlies, verlies van vriendenkring en relaties en crimineel gedrag. De nabespreking motiveert jongeren om een eigen mening te vorming over deelname aan kansspelen.

Uitgetest en goedgekeurd!

You Bet! werd uitgetest in enkele Limburgse scholen, met positieve reacties tot gevolg. Op basis van de try-out werd feedback verzameld over het spel en werd de methodiek verfijnd en verbeterd.

Inge Baeten
Bijzondere jeugdzorg