Nieuwe Druglijn-website zet in op toegankelijkheid en diversiteit

De Druglijn-website is dè Vlaamse referentie voor informatie over alcohol, drugs, pillen, gokken en overmatig gamen. In 2022 werd www.druglijn.be bijna een miljoen keer bezocht. Een indrukwekkend cijfer, en het bewijs dat de Vlaamse burger bij vragen de weg naar De Druglijn weet te vinden. Maar zowel technisch als vormelijk was de site aan een opknapbeurt toe. We hebben van die gelegenheid gebruik gemaakt om enkele grote stappen vooruit te zetten op vlak van toegankelijkheid en diversiteit. We leiden de bezoekers sinds de update ook beter toe naar dieperliggend advies, eenmaal hun initiële vraag beantwoord is. Met succes: de eerste bezoekerscijfers bewijzen dat mensen (nog) langer blijven doorlezen.

De Druglijn-website door de jaren heen

De Druglijn-website: kruispunt van vele wegen

De Druglijn is al langer een vaste waarde voor online vragen over alcohol en andere drugs. Al sinds 2001 is de lijn op het internet te vinden. Vanaf 2004 werd gestart met online beantwoordwerk via mail en later via chat. In het begin was de Druglijnsite niet veel meer dan een pagina met contact-informatie. Maar over verschillende gedaanteverwisselingen heen bouwden we een ontzagwekkende hoeveelheid content op, verspreid over niet minder dan 700 pagina’s.

De website speelt een cruciale rol in de werking van De Druglijn. De meeste mensen vinden namelijk hun weg naar de lijn via het internet. De site is de toegangspoort voor wie via mail of chat contact wil nemen, en zelfs wie belt is meestal eerst hier gepasseerd. Omgekeerd verwijzen de Druglijn-beantwoorders in hun reacties meestal door naar specifieke webpagina’s voor meer informatie en advies. Ook het belang van de online zelftest-, zelfhulp- en zelfzorgtools die de website aanbiedt, blijft groot. Vele tienduizenden maken er jaarlijks gebruik van.

Nood aan vernieuwing

Maar de digitale wereld gaat snel. Het systeem waarop de meest recente versie van de website in 2015 gebouwd werd, liep in de COVID-jaren op haar laatste benen. Concreet wou dat zeggen dat we vanaf 2023 geen nieuwe aanpassingen aan de bestaande website meer zouden kunnen doen, en dat het risico op ‘bugs’ steeds groter zou worden.

De nieuwe homepage maakt je meteen wegwijs

Bovendien investeerde De Druglijn de afgelopen jaren ook in een nieuwe huisstijl, waardoor de website en de gedrukte Druglijn-materialen steeds verder uit elkaar gingen liggen. Sowieso hoorden we de laatste jaren steeds vaker de – terechte – kritiek dat de site vormelijk wel erg droog was, met veel pagina’s die eruit zagen als grote lappen tekst.

Goed rapport = menustructuur behouden

Een investering in een volledig nieuwe website drong zich dus op, maar we wouden van die gelegendheid gebruik maken om ons online aanbod ook nog beter tot zijn recht te laten komen. Daarom lieten we eerst de bestaande structuur analyseren door Digiraf, een bureau dat social profit-organisaties adviseert bij hun digitale uitdagingen. Op basis van een diepte-analyse van de bezoekerscijfers, gaven ze de oude site eigenlijk al een erg goed rapport.

De vele pagina’s met product-informatie, onder Drugs ABC, zorgden ervoor dat we voor zowat elke Google-zoekopdracht over alcohol, drugs, pillen, gamen of gokken wel een specifieke pagina hebben die aan die vraag gewijd is. Dat verklaart meteen ook het hoge aantal bezoeken.

Naast het Drugs ABC heeft de Druglijn-website nog twee andere blokken in het hoofdmenu. ‘Tips en advies’ is er voor de mensen die zelf middelen gebruiken. Zij vinden hier terug hoe ze hoe ze hun gebruik onder controle kunnen houden of krijgen, of wat er kan helpen als ze willen minderen of stoppen. Onder ‘Bezorgd om iemand’ lezen partners, ouders, kinderen en andere geliefden van mensen die middelen gebruiken, basisadvies over hoe zij met dat gebruik om kunnen gaan. De pagina’s in deze beide blokken scoren minder goed in zoekopdrachten, en worden daardoor ook minder bezocht. Toch is hun nut duidelijk: wie ernaar doorklikt, blijft vaak 10 minuten of langer doorlezen. Een unicum in website-statistieken, dat aantoont dat mensen met een bezorgdheid hun weg vinden op onze website, en zeer geïnteresseerd zijn in de inhoud.

Deze driedeling en de onderliggende menu-pagina’s doen dus hun werk. Deze ruwbouw van de website werd bij de update dan ook behouden.

Zelf- & kennistests, zelfzorg en zelfhulp opgefrist

Ook de meer interactieve content is al langer een zeer gesmaakt onderdeel van het online aanbod van De Druglijn:

  • 12 zelftests helpen mensen inschatten in hoeverre hun gebruik een probleem is.
  • Met de 13 kennistests gaan bezoekers na of ze de effecten en risico’s van een middel kennen.
  • De 3 GRIP-tools ondersteunen ouders, partners en kinderen van mensen met een alcohol- of drugprobleem.
  • Zelfhulptool DASH staat mensen bij die hun gebruik willen stoppen of minderen.

Bij deze tools ligt de klemtoon meer op zelfreflectie dan op lezen, wat hen extra waardevol maakt. Ze worden al jarenlang goed onthaald door zowel de websitebezoekers, als door intermediairs, en bleven dus uiteraard ook behouden. Al deze tools kregen ook nieuwe opvallende banners, die bezoekers van over de hele website beter naar hen toe leiden.

Sommige pagina's bevatten erg veel informatie. Die 'muren van tekst' kunnen een drempel zijn. De nieuwe lay-out maakt dit soort pagina's scanbaarder en toegankelijker.

Lay-out ondersteunt beter de inhoud

Wie rekent op het vertrouwde online aanbod kan dus gerust zijn: er is niets verloren gegaan bij de update. Er is uiteraard wel heel wat veranderd, maar dan vooral op detailniveau: op vlak van tekst, foto’s en lay-out.

Betere scanbaarheid verlaagt de drempel

Websitebezoekers lezen een pagina in de regel niet van A tot Z, maar gaan op zoek naar het stukje info dat voor hen relevant is. De oude Druglijn-website, met vaak erg lange lappen tekst en beperkte lay-outmogelijkheden, was daar niet aan aangepast. Daar is nu heel sterk op ingezet. De duidelijkere structuur helpt om relevante informatie sneller te identificeren, en de hoofdboodschappen komen in quotes en kadertjes sterker tot hun recht. De pagina’s voelen daardoor minder zwaar aan.

Diversere fotoselectie maakt website inclusiever

De nieuwe foto's tonen meer diversiteit, en spreken meer aan.

Er is ook meer ruimte voor foto’s en video’s. Bovendien zijn fotodatabanken met de tijd gelukkig professioneler en inclusiever geworden. De update was dus een perfect moment om de oude foto’s te vervangen, en te zorgen dat iedereen zich daarbij in de beelden kan herkennen. Op de vorige site werd er al veel geïnvesteerd om taalgebruik zo genderneutraal en stigma-vrij mogelijk te maken. Nu kwam het er dus op aan extra te bewaken dat foto’s zo min mogelijk stigmatiserend zijn, en mensen tonen in al hun diversiteit – of het nu gaat over leeftijd, migratie-achtergrond, handicap, gender of geaardheid.

Paginastructuur stuurt bezoekers beter door naar advies op maat

Uit de analyse van de oude website leerden we dat bezoekers vaak bij De Druglijn landen met een vraag over een specifieke drug. Maar vaak zit achter zo’n heel specifieke vraag, een algemenere ongerustheid over gebruik. Er is dus pagina per pagina bekeken hoe we mensen, eenmaal hun oorspronkelijke vraag beantwoord is, beter kunnen uitnodigen om door te klikken naar dieperliggende pagina’s en tools.

Resultaat: bezoekers blijven langer

Nu de nieuwe website twee maanden online is, kunnen we concluderen dat de aanpassingen een succes zijn. In de eerste weken was er een te verwachten terugval in het aantal bezoekers omwille van de aanpassingen en vindbaarheid via zoekmachines. De duur van een bezoek is echter met de helft gestegen, wat vooral te danken is aan een sterk toegenomen groep die lang doorleest. Het aantal bezoekers dat 10 minuten of langer op de site blijft, is sinds de nieuwe website met de helft gestegen. (8.624 bezoekers sinds de update, tegenover 5.219 in dezelfde periode ervoor.)

Deze cijfers bewijzen dat mensen zich beter herkennen in de website, beter hun weg vinden naar de inhoud die hen aangaat, en minder afgeschrikt worden door de lange tekst. Een succes dus! Ontdek het zelf op www.druglijn.be .

Jonathan Deleener
Stafmedewerker communicatie