Game(L)over helpt jongeren met riskant gameprofiel

Influencercampagne brengt online tool tot bij gamende jongeren
Zit jij ook vaak met je hoofd bij het gamen? Over die vraag gaan drie filmpjes die vanaf vandaag te zien zijn op YouTube en TikTok. Ze maken Game(L)over bekend, een nieuwe tool van De Druglijn die jongeren en hun ouders helpt om het evenwicht te vinden tussen gamen en andere activiteiten.

De voor- en nadelen van videogames

Hoe problematisch zijn videogames? Dat is een vraag met een genuanceerd antwoord. Ouders maken zich er vaak zorgen over, de jongeren zelf zien het als een leuke vrijetijdsbesteding. En meestal is het dat laatste. Games zijn niet alleen ontspannend, maar ook leerrijk. Spelers trainen hun ruimtelijk inzicht, concentratie, reactiesnelheid en oog-handcoördinatie. En afhankelijk van de game, scherpen ze er bijvoorbeeld ook hun taalvaardigheid of geschiedeniskennis mee aan. Bovendien houden heel wat mensen via online games contact met vrienden over de hele wereld.

© VAD / Het Bataljon

Influencer Abulic tijdens de opnames van de campagnefilmpjes

Maar het codewoord is evenwicht. In uitzonderlijke gevallen gaat het gamen ten koste van activiteiten of ervaringen in andere levensdomeinen, zoals school, familie, vrienden, sport, … Als het gamen die andere ervaringen dreigt te verdringen of verstoren, doen jongeren zichzelf tekort voor een gezonde ontwikkeling.

Corona en de bijhorende lockdowns maakten videogames de afgelopen jaren extra aantrekkelijk. Er werd jongeren veel ontnomen, waardoor de gameconsole een teddybeer werd voor eenzame momenten. Nu school en hobby’s voor het eerst opnieuw normaal herstart zijn, is het een uitdaging om die balans te herstellen.

We hoeven jongeren niet van het gamen weg te houden, maar we kunnen hen wel helpen om er gezond mee om te gaan.

Katleen Peleman, directeur van VAD/De Druglijn

“Wanneer het gaat over gezondheid en preventie bij jongeren, is gamen al langer een hot topic,” zegt Katleen Peleman, directeur van VAD/De Druglijn. “Maar het is een heel ander thema dan alcohol, tabak of cannabis. We hoeven jongeren niet van het gamen weg te houden, maar we kunnen hen wel helpen om er gezond mee om te gaan. We kunnen hen ondersteunen om zelf de juiste grens te trekken: welke plek mag het gamen in mijn leven innemen? De ouders hebben daarbij ook een rol te spelen, en ook hen kunnen we daarin versterken.”

Bijna alle jongeren gamen, bij 1 op 10 is er reden tot bezorgdheid

De VAD-leerlingenbevraging brengt sinds schooljaar 2013-’14 ook het gamegedrag van jongeren in het secundair onderwijs in kaart. Die cijfers zijn al een aantal jaar stabiel. Dat er veel gegamed wordt, is geen verrassing: 85% van de leerlingen zegt al eens gegamed te hebben.

De enquête bevat ook een screeningsvragenlijst (de verkorte VAT of Videogame Addiction Test) die peilt naar de nadelige gevolgen van het gamen. 1 op 10 van de jongeren die gamen behaalt daarop een score die valt in de categorie ‘mogelijk risicovol gamen’.

De balans herstellen met Game(L)over

© VAD - Bits of Love

Startbeeld van de online tool Game(L)over

VAD/De Druglijn ontwikkelde de online tool Game(L)over voor jongeren die problemen ervaren door het gamen, en voor hun ouders. Ze is volledig gratis terug te vinden op www.gamelover.be. De homepage stuurt de bezoeker door naar de tool voor de gamer, of naar de informatie voor ouders.

Jongeren die zich in een risicozone bevinden zijn zelf vaak geen vragende partij voor een denkoefening over het gamen. Daarom werd bij de ontwikkeling van Game(L)over getracht om zo nauw mogelijk aan te sluiten bij hun leefwereld, en om gebruik te maken van een aantal game-elementen. De tool heeft als uitgangspunt dat de jongere een nieuwe smartphone in gebruik neemt. De verschillende apps die de jongere daarbij ontdekt, en de berichtjes die binnenkomen, laten hem of haar stilstaan bij verschillende aspecten van het gamen. De apps bevatten onder andere een zelftest, zetten het gamen af tegen alle andere activiteiten in het leven van de jongeren, en laten hen nadenken over hun (vrije)tijdsbesteding.

Ouders hebben meer impact dan ze denken

De zone voor ouders is een interactieve website met tips over hoe het thema gamen in de opvoeding aan te pakken. In verschillende video’s leggen experten uit waarom gamen nu zo beklijvend is en waarom sommige mensen erdoor in de problemen komen. Ouders worden aangemoedigd om het gesprek aan te gaan met hun kind. In een oefening over deuropeners en deursluiters krijgen ze ook typische reacties voorgelegd die een gesprek kunnen bevorderen of eerder verlammen. De website onderstreept de invloed die ouders hebben en helpt hen om betrokkenheid te tonen en grenzen te stellen.

Influencercampagne brengt Game(L)over naar de jongeren

Game(L)over werd ontwikkeld door en voor begeleiders die met jongeren werken rond het thema gamen. Maar de tool staat perfect op zichzelf. Elke jongere die riskeert het game-evenwicht kwijt te raken, kan zelfstandig aan de slag met Game(L)over. En elke ouder die zich zorgen maakt over gamen, zal in de ouderzone advies vinden waar hij of zij mee verder kan.

Daarom lanceert VAD/De Druglijn vandaag een campagne om jongeren en ouders naar de tool toe te leiden. Deze campagne bestaat uit drie video’s, met in de hoofdrol drie jongeren die het thema gamen zelf door en door kennen. Frapsel, Abulic en Abdullah Waiss staan bij hun volgers op Twitch, YouTube en TikTok bekend om hun gamekunsten. Zij brainstormden samen met VAD/De Druglijn over de beste manier om Game(L)over bekend te maken bij jonge tieners. Uiteindelijk speelden ze zelf mee in de drie ludieke video’s die daar het resultaat van waren. Ze worden de komende twee weken ingezet als advertentie op YouTube en TikTok, specifiek gericht naar jongeren die geïnteresseerd zijn in gamen. Ouders kunnen de filmpjes tegenkomen op Facebook. Wie op de advertentie klikt, komt vanzelf uit op www.gamelover.be.

Ontdek alle video’s op het YouTube-kanaal van De Druglijn.

Femke Wijgaerts
Karen Vanmarcke
Hanna Peeters
VAD-team Gamen