Een dag uit het leven van ... een communicatiemedewerker van VAD

De meeste ‘dagen uit het leven van’ een VAD-communicatiemedewerker beperken zich tot bureauwerk en vergaderingen: copywriting, opvolgen van communicatiebureaus en lay-outers, werken aan de websites, … Boeiend om te doen, minder boeiend om over te vertellen.

Maar vandaag is anders! De laatste scènes voor de campagnespot van Tournée Minérale worden gedraaid. Die spot moet de mensen enthousiast maken om in februari 2017 een maand lang geen alcohol te drinken.

07u00

Ik heb geluk: de opnames vinden plaats op een steenworp van thuis. Ik kan te voet naar de set, langs een bospaadje in de ochtendlijke nazomerzon! Al wandelend overloop ik waar ik op moet letten vandaag. De situaties moeten herkenbaar blijven voor ons doelpubliek. Het geheel moet hip en aantrekkelijk zijn, maar mag zeker niet te jong overkomen. En nog een detail: de spot mag er niet te zomers uitzien, want we gebruiken hem in de winter. Het scenario ligt in grote lijnen vast, maar er zal nog over heel wat kleine details beslist moeten worden. En de nuances zitten net in die details…

07u30

The place to be is ‘Nemo 33’, het tweede diepste zwembad ter wereld! Ik word er begroet door Martine en Yasmine van Stichting tegen Kanker, onze partner in deze campagne. De filmploeg wil meteen met ons de drie sets bekijken waar we vandaag zullen draaien: het zwembad, het restaurant, en een zaaltje dat zal dienstdoen als ‘nachtclub’. Eenmaal we ons akkoord gegeven hebben over alle details, kan het productieteam de sets helemaal aankleden.

09u00

Het opzet van de spot is eenvoudig. We tonen een aantal leuke, verrassende situaties waarin je alcohol zou verwachten. Maar wie er even op let, ziet dat de mensen in het filmpje allemaal water drinken. De eerste scène die we vandaag opnemen, is meteen de speciaalste. Twee duikers, gekleed alsof ze op een feestje zijn, zullen onder water met elkaar dansen. Eén van hen heeft een bekertje in de hand. Fun, maar met water! Het is een poëtisch beeld dat de spot aan elkaar moet binden. De regisseur checkt even met ons hoe hij de scène in gedachten heeft.

09u30

Een dag op de set is een dag van veel wachten. Tijdens de overlegmomenten vóór het opnemen van een scène, wordt alles uitgebreid aan ons voorgelegd. Bij de repetities moeten we dan enkel dubbelchecken of alles er inderdaad uitziet zoals we het in ons hoofd hadden. En tijdens de opnames zelf houden we ons best zoveel mogelijk koest. Ik heb me erop voorzien en heb wat naleeswerk mee. Ik duik in de DT-fouten en de te lange zinnen in een artikel over het VAD-uitgaansonderzoek.

10u00

Er wordt vandaag niet alleen gefilmd. Van elke scène worden ook foto’s gemaakt: voor de affiches, de flyers, de website, … De reeks onderwaterfoto’s die ons nu voorgelegd wordt, is indrukwekkend mooi. Maar uitkiezen welke foto het meest geschikt is, is niet zo eenvoudig. In één van de foto’s spat het plezier van de acteurs af, maar het hemd van de mannelijke acteur is opgebold tot onder zijn kin. Leidt die blote buik niet te veel af van de boodschap? We kiezen voor een zachter, maar zeker even mooi beeld.

11u30

De duikscènes zijn ingeblikt, over naar het volgende: een vrolijk groepje vrienden op restaurant. We staan even stil bij de kleding en de kapsels van de acteurs. Dat is minder triviaal dan het lijkt. De acteurs zijn namelijk aan de jonge kant, je zou er nog studenten in kunnen zien. Terwijl we net willen dat de scène overkomt als jonge dertigers op een vrijdagavond: dat sluit beter aan bij onze doelgroep. Een gekleed vestje in plaats van een hoodie maakt dan een wereld van verschil.

Wanneer de acteurs aan tafel gaan, kijk ik even naar het fruit in hun waterglazen. Mooi zo: vooral schijfjes appel en sinaasappel. Fruitwater met nectarines en frambozen, dat had minder goed gewerkt in februari…

13u30

Middagpauze. Nog een voordeel van een dagje op de set: mee Thaïs eten met de ploeg. Tijdens de maaltijd bespreek ik nog het één en ander met de collega’s van Stichting tegen Kanker. Voor hen is Tournée Minérale meer dan een preventiecampagne: zij hopen er ook geld mee in te zamelen voor kankeronderzoek. Een mooi initiatief, maar de combinatie met de oproep om een maand niet te drinken, is een evenwichtsoefening. Voor sommige mensen zal het een extra motivatie zijn: “We doen het voor het goede doel!” Maar anderen kan het afschrikken. Op de beelden van de spot heeft die kwestie geen impact, maar wat doen we met de voice-over? Zegt die iets over geld inzamelen, of niet? Gelukkig zitten we helemaal op één lijn met de mensen van Stichting tegen Kanker. Het zal nog wat afstemming vergen tussen alle betrokken collega’s, maar we weten dat we tot een goed compromis zullen komen.

14u30

De laatste scène van vandaag. Meteen ook een controversiële. Een groep jongeren gaat uit in een club, en staat op de dansvloer met flesjes water. Tijdens de meetings de afgelopen maanden is daar veel over gediscussieerd. We willen met de campagne de mensen vooral aan het denken zetten over hun dagdagelijkse alcoholgebruik: het wijntje bij het eten, het pintje onder vrienden. Jongeren gaan nog heel anders met alcohol om, dus voor hen is de boodschap minder geschikt. En zeker uitgaanders zullen moeilijk te overtuigen zijn om mee te doen. Was dit dan wel een goede scène om in de spot te steken? Maar de creatieven vonden – terecht – dat het uitgelaten dansen in de clip nodig was. Meedoen met Tournée Minérale moet eruit zien als een feest! De scène zit er dus toch in. Maar ook hier is de boodschap: erover waken dat het er niet te jong en studentikoos uitziet. Na wat overleg over de kledij en het decor (mag er frisdrank zichtbaar zijn in de achtergrond, of niet?), zit het belangrijkste werk er voor ons op. Rest er ons enkel nog verwonderd toe te kijken hoe je een kaal zaaltje er op film, met zes acteurs, kan doen uitzien als een volle, zweterige nachtclub…

18u

De scènes zijn ingeblikt, de foto’s gekozen, de voorkeuren van de shots besproken, … Binnenkort zullen we het resultaat te zien krijgen. Ik ben razend benieuwd!

Ook benieuwd naar het resultaat?

Het campagnefilmpje is te bekijken (en mag op websites en sociale media gedeeld worden) via YouTube en Facebook.

Jonathan Deleener
Stafmedewerker Communicatie