De impact van drank, drugs, gamen en gokken op jongeren tijdens de lockdown

Hoe ga je daar als leerkracht mee om?

Door de coronacrisis wordt veel van ons leven grondig op z’n kop gezet. Het valt niet te ontkennen dat deze situatie een grote impact heeft op ons mentaal welbevinden. Dat geldt dubbel voor wie in aanraking komt met problemen door alcohol, drugs, gamen of gokken. Of het nu gaat over eigen gebruik, of het gebruik van iemand waar je samen mee thuis zit. Het is goed mogelijk dat één of meerdere van je leerlingen in zo’n situatie zitten. Jij als leerkracht wordt misschien in vertrouwen genomen, of je merkt er zelf iets van op… We geven enkele tips over hoe jij, als leerkracht, hiermee om kan gaan.

Hebben leerlingen vragen over eigen gebruik?

De ziekte COVID-19 zelf, maar ook de maatregelen die genomen worden, kunnen ervoor zorgen dat wie al kwetsbaar is, nog sneller in de problemen komt. Zowel lichamelijk, mentaal, als sociaal.

Merk je dat een leerling zich afvraagt hoe riskant zijn alcohol- of cannabisgebruik is, of zich zorgen maakt om gamen of gokken? Dan kan je één van de 12 zelftests voor volwassenen en minderjarigen voorstellen. Gewoon een aantal antwoorden aanklikken, en de leerling krijgt meteen advies. Snel, eenvoudig en volledig anoniem.

Leerlingen die zich zorgen maken over hun gebruik en hierover vragen hebben, hulp zoeken of nood hebben aan een gesprek kunnen anoniem telefonisch, via mail, chat of Skype contact opnemen met De DrugLijn.

Wat als een leerling samenwoont met iemand die drinkt of drugs gebruikt?

De quarantaine zorgt ervoor dat iedereen nu veel meer tijd thuis doorbrengt. Niet gemakkelijk als je samenwoont met een ouder, broer of zus die worstelt met drank of drugs.

Het is belangrijk dat leerlingen niet met hun zorgen, vragen en gevoelens blijven zitten. Erover praten lucht op. WATWAT wijdde hier een artikel aan. Geschreven op maat van kinderen en jongeren.

Ook De DrugLijn heeft een sectie op de website met informatie voor kinderen van ouders die drinken of drugs gebruiken.

Voor leerlingen tussen 12 en 14 jaar die zich in deze situatie bevinden, ontwikkelde De DrugLijn GRIP, een online tool die hen helpt om met de situatie om te gaan. De oefeningen in deze tool laten leerlingen even stilstaan bij de impact van het gebruik op hun eigen leven. Er wordt ingegaan op een aantal vragen: Wat doet de situatie met jou? Hoeveel weet jij over drank, drugs, pillen en de problemen die ze veroorzaken? Hoe voel je je? Wat kan jij doen, en wie kan er je helpen? Deze zelfreflectie verhoogt de veerkracht van de jongere.

Aandacht besteden aan druggebruik en mentaal welbevinden tijdens je lessen

Tijdens je face-to-face lessen kan je preventief werken door een van onze educatieve pakketten te gebruiken. In de leerlijn verslavingspreventie vind je terug welk materiaal je wanneer kunt gebruiken.

Tijdens deze uitzonderlijke tijden kan je je leerlingen ook op digitale manier laten werken rond welbevinden en alcohol- en drugpreventie. Dit kan met het spel Mindfits.

Nina De Paepe
Stafmedewerker Onderwijs