Aan de slag met Tournée Minérale, een maand zonder alcohol

‘Tournée Minérale’ blaast in 2022 zes kaarsjes uit! De campagne van VAD/De Druglijn roept opnieuw iedereen op om in februari - voor het eerst of opnieuw - een maand lang geen alcohol te drinken. In dit artikel lees je hoe jij, als professional, de campagne mee kan ondersteunen.

De cijfers bewijzen het: Tournée Minérale werkt

Tijdens de eerste twee edities van de campagne was Tournée Minérale een ware hype. In de kranten, op radio en televisie, zelfs gewoon op café: overal was Tournée Minérale hét gespreksonderwerp van het moment. Dat je die hype geen zes jaar gaande kan houden, spreekt voor zich. Heeft het dan nog zin om bij jou in de regio of bij jou in de organisatie op de campagne in te zetten? Een aantal onderzoeken bewijzen overduidelijk van wel: Tournée Minérale heeft na al die jaren nog steeds een ongeziene impact.

Van 10 naar 8 glazen per week

Voor een eerste stukje van de puzzel moeten we terugkijken naar het onderzoek dat de UGent in 2017 deed, in het kader van de allereerste editie van de campagne. 15.000 deelnemers beantwoorden toen eenzelfde vragenlijst op drie verschillende momenten: eenmaal bij de start van de alcoholvrije maand, eenmaal bij afloop, en dan een laatste keer een half jaar nadien. Het resultaat was opmerkelijk: vóór de actie dronk deze groep gemiddeld 10 glazen alcohol per week. Een half jaar nadien waren dat er nog 8. Een dergelijk meetbaar resultaat bij een grootschalige sensibiliseringscampagne is zeldzaam. Iets om fier op te zijn!

Uit het onderzoek bleek ook dat de meeste deelnemers zich tijdens de alcoholvrije maand beter in hun vel gevoeld hadden. Die positieve effecten wilden ze duidelijk niet zomaar opgeven: de deelnemers vonden het de moeite waard om zes maanden later nog steeds anders met alcohol om te gaan.

Na 5 edities: nog steeds mensen die voor het eerst meedoen & evenveel deelnemers in totaal

Dat onderzoek uit 2017 bewijst dus dat 'een maand zonder alcohol' een doeltreffend concept is: wie deelneemt aan Tournée Minérale, past zijn gedrag minstens op middellange termijn aan. Dan blijft enkel de vraag over of de campagne bij de zesde editie nog steeds mensen kan overtuigen om mee te doen. Ook daar beschikken we over cijfers die daar overtuigend positief op antwoorden.

In opdracht van VAD, bevroeg marktonderzoeksbureau Indiville in 2018, 2019, 2020 en 2021 een representatieve steekproef van meer dan 1.000 Belgen. Uit het rapport voor 2021 (dat zich enkel focust op Vlaanderen) blijkt dat de campagne de mensen nog steeds even goed bereikt:

  • 95% van de volwassen Vlamingen kent Tournée Minérale. Daarmee is de campagne even bekend als de nationale feestdag.
  • 19% van de respondenten nam in 2021, in volle coronacrisis, deel aan de maand zonder alcohol. Daarmee blijft de groep deelnemers min of meer constant: ook in de voorgaande jaren nam steeds een op de vijf volwassenen deel.
  • Die groep bestaat uit een mix van terugkerende en nieuwe deelnemers: vorig jaar deed 22% voor de eerste keer mee.
  • De deelnemers evalueren het initiatief ook positief: 8 op de 10 hield vol en dronk de hele maand geen alcohol, 6 op de 10 ervoeren tijdens de maand zelf positieve effecten van hun aangepaste drinkgedrag, en 9 op de 10 zegt te overwegen volgend jaar opnieuw mee te doen.

Al deze gegevens samen leiden naar dezelfde conclusie: Tournée Minérale is en blijft een zinvol initiatief. We zetten dus met veel enthousiasme onze schouders onder de nieuwe editie in 2022! De rest van dit artikel geeft jou de nodige handvatten om de campagne bij jou in de regio of in de organisatie uit te dragen.

Maak Tournée Minérale bekend

VAD zet zelf in op een campagne op sociale media (Facebook en Instagram) en bekendmaking in de pers. Maar ook alle vormen van lokale bekendmaking, in specifieke steden, gemeenten, organisaties of verenigingen, zijn van onschatbare waarde. De aanwezigheid van de campagneboodschappen in de directe omgeving van de doelgroep, brengt Tournée Minérale tot leven. Dat kan gaan van kleine lokale initiatieven, zoals het ophangen van affiches of het opnemen van de bekendmakingsteksten in lokale nieuwsbrieven of magazines, tot grotere acties zoals mocktailworkshops of info-avonden over alcohol.

Ondersteuningsmateriaal

Met deze materialen kan je meteen aan de slag:

  • Bekendmakingsteksten voor op websites, in nieuwsbrieven of magazines
  • Een PowerPoint om de campagne uit te leggen aan een mogelijke partner
  • Het logo, vrij te gebruiken in (niet-commerciële) communicatie over de campagne.

Ook de website www.tourneeminerale.be bevat heel wat informatie en materiaal op maat van professionals in de preventie- of hulpverleningssector, en preventieverantwoordelijken in bedrijven of organisaties. De pagina kreeg de toepasselijke titel ‘Maak Tournée Minérale bekend’. 

Je vindt er zes inspiratiedocumenten met tips, elk op maat van één van deze settings:

  • Horeca
  • Ziekenhuizen
  • Bedrijven en organisaties
  • Steden en gemeenten
  • Sportclubs
  • Vrije tijd (verenigingsleven, hobbyclubs, ...)

Je kan er ook een aantal gedrukte materialen bestellen:

  • Posters om overal op te hangen.
  • Stickers waarmee een bedrijf, organisatie of club kan duidelijk maken dat ze meedoen aan de campagne
  • Tournée Minérale-viltjes voor evenementen, horecazaken en organisaties met een kantine of bedrijfsrestaurant.

Op zoek naar inspiratie? Voor Logo's en preventiewerkers hebben we een gesloten Facebookgroep gecreëerd waar initiatieven en ervaringen gedeeld kunnen worden. Je kan je hierbij aansluiten via deze link.

Zet je initiatieven in de kijker

Eén van de dingen die Tournée Minérale zo anders maakt dan andere campagnes, is dat iedereen voelt dat de actie ‘leeft’. Allerlei lokale initiatieven haken op de alcoholvrije maand in. Om dat gevoel aan te wakkeren, willen we alle mogelijke initiatieven zoveel mogelijk in de kijker zetten. Daar zijn heel wat mogelijkheden voor:

  • Initiatieven in februari waarop het ruime publiek welkom is, mogen toegevoegd worden aan de Tournée Minérale-kalender. Iedereen kan zijn eigen initiatief zelf toevoegen, en komt zo terecht op het overzicht op de website. Zo creëer je meer aandacht voor je initiatief, wat de kans op een succes vergroot.
  • Zelf iets opvallends georganiseerd? Of een leuke ervaring of kijk op de zaak om te delen? Dat is dan ideaal voor een nieuwsbericht of getuigenis op de website. Iedereen die iets te vertellen heeft, mag zijn of haar verhaal, met een afbeelding, doorsturen naar jonathan.deleener@vad.be . Wij bekijken dan of en wanneer we dat bericht op de website kunnen plaatsen. Acties die eerder al in de kalender stonden, kunnen daarnaast gerust ook nog een nieuwsbericht krijgen.
  • Horecazaken met een interessant non-alcoholisch aanbod, kunnen op de horecakaart gezet worden. Een horecazaak die het gratis materiaal bestelt op de materiaalpagina, kan bij het bestellen aanvinken dat ze op de kaart gezet mogen worden.
  • Zowel de kalender als de nieuwsberichten en getuigenissen, kunnen gedeeld worden op de socialemediakanalen van Tournée Minérale, en zo een ruim publiek bereiken

Ebe Daems
Femke Decoster
Jonathan Deleener
Team Tournée Minérale