Tweede editie Tournée Minérale was die van de bevestiging

De editie 2018 van Tournée Minérale zit erop! 104.579 Belgen beloofden op de campagnewebsite een maand lang geen alcohol te drinken, heel wat anderen deden mee zonder zich in te schrijven. Uit de reacties op sociale media blijkt dat de meesten het er opnieuw met succes van afbrachten. Deelnemen was voor velen een groepsgebeuren: er namen veel meer teams deel dan vorig jaar. Stichting tegen Kanker en VAD/De DrugLijn, de organisatoren van de campagne, kijken daarom tevreden op de maand terug. “Sommigen deden het vorig jaar af als een gimmick of een hype. Dat het aantal deelnemers opnieuw de kaap van de 100.000 overschreed, bewijst dat het concept een blijver is,” klinkt het bij de organisatoren. “De blijvende belangstelling en de groeiende aandacht voor niet-alcoholische alternatieven in horeca en handel wijzen op een maatschappij in verandering."

Ook radiozender Joe sloot de maand feestelijk af. Presentatoren Raf & Rani deden daarvoor een unieke stunt: een uur lang maakten zij radio vanop 5 meter diepte in duikerszwembad Nemo 33. Nooit eerder gedaan, een technisch huzarenstukje! In de loop van de uitzending kwamen alle aspecten van de campagne mooi aan bod. Het ging onder andere over hoe alomtegenwoordig alcohol in ons leven is, welke alternatieven je kan drinken, de concrete impact van de campagne, en de link met kanker en kankeronderzoek.

De campagne in cijfers

  • Er schreven zich dit jaar 104.579 deelnemers in op de website. Net als vorig jaar deden heel wat mensen mee zonder zich officieel in te schrijven. Met hoeveel zij waren, wordt door marktonderzoeksbureau Indiville in de komende maanden onderzocht.
  • Bij het inschrijven werd de deelnemers gevraagd wat hun motivatie was om mee te doen. Ze konden daarbij meerdere antwoorden aanvinken. De drie meest genoemde redenen waren ‘Voor mijn gezondheid’ (70.111 – 67 %), ‘Omdat ik Tournée Minérale een leuke actie vind’ (45.492 – 44 %) en ‘Om bewuster met alcohol om te gaan’ (35.078 – 34 %).
  • Net als vorig jaar was West-Vlaanderen de meest enthousiaste Tournée Minérale-provincie. Per 1.000 inwoners hebben er zich 15 ingeschreven voor de campagne. In Wallonië is Waals-Brabant de meest enthousiaste provincie, met 9 ingeschrevenen per 1.000 inwoners.
  • De gemiddelde leeftijd van ingeschreven vrouwen is 41,7 jaar, bij de mannen is dat 44,9 jaar. Ten opzichte van vorig jaar blijkt ook dat het aantal deelnemers ouder dan 55 in de lift zit.
  • Bijna 31.000 deelnemers hadden zich vorig jaar ook ingeschreven. Eén op de vier was dus zodanig enthousiast over de Tournée vorig jaar, dat ze zich voor een tweede keer inschreven. Ook hier is het waarschijnlijk dat er heel wat mensen een tweede keer deelnamen zonder zich opnieuw te registreren. Tegelijk slaagt de campagne erin om een ruim aantal nieuwe deelnemers aan te spreken.
  • 5.265 teams hebben zich ingeschreven. De teams waren opvallend groot dit jaar en er waren ook 38,7% meer inschrijvingen in teamverband. De steun van teamgenoten en het sterke community-gevoel helpen ook om vol te houden. Het grootste team is opnieuw ‘Nooit meer diëten’ van Sandra Bekkari. Zij wist 1.397 mensen te overtuigen. Het team van radiozender Joe deed met 1.332 leden bijna even goed.

Groter aanbod alcoholvrije alternatieven

Eén van de beste bewijzen dat het idee van Tournée Minérale ondertussen een blijver is, is de mate waarin er via reclame en in de handel aandacht was voor allerhande alcoholvrije dranken. Vorig jaar sprongen al wat ‘early adapters’ op de kar van Tournée Minérale, maar dat waren duidelijk spontane acties: een door het personeel zelf geknutseld kraampje in een supermarkt, socialemediavermeldingen van drankenproducenten of bars, enzovoort. Dit jaar gebeurde dat inhaken veel grootschaliger. Sommige producenten lanceerden zelfs nieuwe drankjes tijdens de campagne. Ook op straat kon je niet naast de reclame voor alcoholvrije bieren en andere alternatieven kijken, en supermarkten zetten in hun promotiefolders sterk in op het alcoholvrije aanbod.

De wereld verandert: het is niet alleen veel aanvaardbaarder geworden om in gezelschap alcoholvrij te drinken, het aanbod is ook uitgebreider geworden, wordt meer in de kijker gezet en is gemakkelijker beschikbaar.

Marijs Geirnaert, directeur van VAD/De DrugLijn

“Een indrukwekkend resultaat,” zegt Marijs Geirnaert, directeur van VAD/De DrugLijn. “Met Tournée Minérale hoopten we op termijn gewoontes te doorbreken, en de mentaliteit te wijzigen. Al die aandacht uit commerciële hoek bewijst hoeveel we al na twee edities bereikt hebben. Producenten voelen dat er vraag is naar alcoholvrije alternatieven – niet enkel in februari, overigens – en spelen erop in. We hopen dat het blijvers zijn. Daarnaast hebben Horeca Vlaanderen en FEBED, de koepel van drankenhandelaars, hun leden dit jaar ook zo goed mogelijk op de campagne voorbereid. De wereld verandert dus: het is niet alleen veel aanvaardbaarder geworden om in gezelschap alcoholvrij te drinken, het aanbod is ook uitgebreider geworden, wordt meer in de kijker gezet en is gemakkelijker beschikbaar. Dit hadden we, bij de aftrap in 2016, nooit durven dromen.”

Tournée Minérale draait niet om alcoholproblemen, maar om ieders gezondheid

“Tournée Minérale wordt soms nog weggezet als een actie voor wie een drankprobleem heeft. Maar niets is minder waar: het is net bedoeld voor een veel ruimere doelgroep. De gezondheidsenquête van het WIV (2013) berekende dat 84 % van de Belgische bevolking ouder dan 15 jaar alcohol drinkt. 10 % ervaart problemen door dat gebruik. ‘Tournée Minérale’ richt zich op de overige 74 % die dus wel eens alcohol drinkt, soms meer dan gezond is. Alcohol is altijd een schadelijke stof, ook als je je gebruik onder controle hebt. Je lichaam en lever een pauze gunnen, even stilstaan bij je gebruik, en je alcoholgewoonten bijstellen, is dus nuttig voor driekwart van de volwassen bevolking,” vertelt dr. Mathijs Goossens, woordvoerder van Stichting tegen Kanker.

De organisatoren willen nogmaals benadrukken dat de campagne zich niet richt tot mensen met een alcoholprobleem. Voor hen is Tournée Minérale niet de juiste aanpak. Wie problemen ondervindt door zijn of haar alcoholgebruik, kan rekenen op een ruim aanbod van oplossingen, van zelfhulp tot begeleiding, zowel online, als ambulant of residentieel. Een maand lang geen alcohol drinken, is voor hen niet de beste oplossing. Integendeel, voor mensen met een alcoholverslaving houdt dat zelfs een aantal risico’s in. Zij kunnen zich beter wenden tot De DrugLijn, waar anoniem een oplossing op maat gezocht kan worden.

Wat na Tournée Minérale?

Veel deelnemers getuigen dat een deelname hun kijk op alcohol heeft bijgestuurd. Maar hoe doe je dat dan, gezond met alcohol omgaan? Om die vraag te kunnen beantwoorden, ontwikkelde VAD samen met experten een richtlijn. Die zegt het volgende: om de risico’s van alcohol te beperken, drinken volwassen mannen en vrouwen best niet meer dan 10 standaardglazen per week. Die 10 glazen worden best gespreid over meerdere dagen in de week, met een aantal alcoholvrije dagen ertussen. “Zo sluit je niet alle risico’s uit”, legt Marijs Geirnaert uit. “Maar de 10-glazenrichtlijn zoekt een evenwicht tussen risico’s qua gezondheid en veiligheid enerzijds, en wat maatschappelijk aanvaardbaar is anderzijds. We willen hiermee een houvast geven om drinkgewoonten blijvend bij te stellen.”

Inspanningen voor de strijd tegen kanker

Ook met deze tweede editie werd geld ingezameld voor kankeronderzoek. “Deelnemers konden zich laten sponsoren, vrienden uitdagen in ruil voor een bijdrage, of gewoon zelf een storting doen,” legt Martine Ceuppens van Stichting tegen Kanker uit. “Dat alles brengt de teller nu al op € 64.724. Maar de fondsenwerving stopt niet. Deelnemers en hun familie en vrienden kunnen blijven storten via www.tourneeminerale.be. Alle opbrengsten gaan rechtstreeks naar de strijd tegen kanker. Dus uit naam van patiënten, naasten en onderzoekers wil ik iedereen bedanken die al een duit in het zakje deed.”

Downloads

Jonathan Deleener
Stafmedewerker communicatie