Nieuwe campagnebeelden ‘Never waste a great party’

Gezondheidstips voor feestvierders

Quality Nights en Safe ’n Sound, de twee preventie-initiatieven in het uitgaansleven, hebben een nieuwe campagne ontwikkeld met de titel ‘Never waste a great party’. Vijftien slogans en begeleidende grafische ontwerpen geven uitgaanders concrete partytips. De campagnebeelden zijn uitgewerkt voor verschillende dragers: affiches, zeildoeken, herasbanners, Facebook en tv-schermen.

Drink water, let op je vrienden, wees eerlijk tegen de eerste hulp

De campagne zet een brede waaier aan gezondheidsboodschappen in de schijnwerpers:

  • Algemene partytips
    Onder andere: let op je vrienden, rijd niet onder invloed, zorg dat je condooms op zak hebt
  • Gezondheidstips
    Onder andere: drink voldoende water, eet en slaap voldoende, draag oordoppen
  • Tips voor partydruggebruikers
    Onder andere: vermijd combigebruik, wees eerlijk tegen het eerstehulpteam, informeer jezelf

In totaal gaat het om vijftien tips. Om niet belerend of drammerig over te komen, zijn ze zo positief mogelijk verwoord. In het Engels, de taal waarin de meeste clubs en events zelf ook liefst communiceren. Zo is de campagne meteen ook geschikt voor de grotere evenementen met een internationaal publiek.

De beelden moeten passen in een uitgaansomgeving, en hebben dus een frisse, speelse en kleurrijke look. Er staat steeds één eenvoudige blikvanger op elk campagnebeeld. Eén icoon dat de boodschap meteen samenvat. Soms ludiek, soms gewoon helder. Zo vallen de beelden op, en is het tegelijkertijd in één oogopslag duidelijk waar ze voor staan.

Een keuzemenu voor uitbaters en organisatoren

Uitbaters van clubs en organisatoren van events (van de grote festivals tot meer alledaagse fuiven) kunnen zelf kiezen welke boodschappen er relevant zijn voor hun bezoekers. Wie een heel breed publiek over de vloer krijgt, kan zich beperken tot de algemene party- en gezondheidstips. Wie weet of vermoedt dat er partydrugs gebruikt worden op de dansvloer, kan de campagnebeelden voor partydruggebruikers verspreiden.

Al deze boodschappen zijn beschikbaar op verschillende dragers. De individuele boodschappen kunnen afgedrukt worden op affiches of zeildoekbanners. Er bestaan ook afbeeldingen met de ideale afmetingen voor in facebookposts of op tv-schermen. En er zijn ook twee ontwerpen op het formaat van herashekken, de typische metalen hekken waar festivalterreinen mee afgesloten worden. Deze twee ontwerpen combineren meerdere boodschappen in één beeld. Uitbaters en organisatoren kunnen dus beslissen welk kanaal er voor hen het meest geschikt is voor het verspreiden van de tips.

Wie dat wil, kan bovendien de originele Illustrator-bestanden opvragen. De campagnebeelden kunnen dan gepersonaliseerd worden. Er kan heel gemakkelijk een eigen logo aan toegevoegd worden. Maar door de eenvoudige vormgeving, kunnen de beelden net zo goed volledig in een eigen huisstijlkleur omgezet worden.

Om de keuze-opties zo breed mogelijk te houden, is er bewust voor gekozen om de affiches en zeildoeken niet zelf te laten drukken. Clubs, events, preventiewerkers en iedereen die de beelden kan en wil gebruiken, kan ze downloaden en zelf laten drukken op de voor hen geschikte drager. De downloads zijn te vinden bij het ‘gerelateerd materiaal’ onder dit artikel.

Deel van het uitgaansaanbod van VAD

De campagne kwam tot stand in samenwerking met Quality Nights, het gezondheidscharter voor clubs en events, en Safe ’n Sound, het Vlaamse peer-support-project. Beide projecten vragen de clubs en events waar ze actief zijn om gezondheidsboodschappen te verspreiden. Deze nieuwe campagnebeelden maken het extra gemakkelijk om aan die vraag te voldoen.

Omdat Safe ’n Sound de organisatie is waar feestvierders zelf terecht kunnen voor verdere gezondheidsinformatie, staat hun logo op alle ontwerpen.

De campagne kwam tot stand dankzij projectmiddelen van Reggae Geel.

Jochen Schrooten
Stafmedewerker Uitgaan / EWS / Quality Nights