Al meer dan 62.000 deelnemers voor Tournée Minérale

Op één week van de start van Tournée Minérale hebben zich alweer meer dan 62.000 deelnemers ingeschreven op de website. Organisatoren VAD/De DrugLijn en Stichting tegen Kanker zijn zeer tevreden met de respons op de campagne. Er zijn ook heel wat BV’s die hun karretje aan de maand zonder alcohol gehangen hebben. Het thema ‘alcoholgebruik’ nog eens op de kaart zetten, een belangrijke doelstelling van de campagne, is dus nu al geslaagd. En ook de fondsenwerving voor kankeronderzoek komt geleidelijk aan op gang.

Vliegende start

Tournée Minérale is haar tweede editie al meteen ingegaan als een gevestigde waarde. Waar de inschrijvingen vorig jaar wat aarzelend op gang kwamen, verloopt dat dit jaar duidelijk anders: op 1 januari stonden er al meer dan 25.000 inschrijvingen op de teller.

“Bij het lanceren van de nieuwe campagne, hebben we ook de deelnemers van vorig jaar een mailtje gestuurd,” legt Marijs Geirnaert, directeur van VAD uit. “Daar zagen we onmiddellijk het effect van. Heel wat mensen schreven zich een tweede keer in. Dat bewijst nog eens dat mensen zich goed voelen bij zo’n maand zonder alcohol. Vorig jaar was het een positieve ervaring, dus doen ze dit jaar opnieuw mee.”

Dat mensen een tweede keer meedoen, bewijst dat ze zich goed voelen bij zo'n maand zonder alcohol.

Marijs Geirnaert, directeur VAD

Hoe die ervaring aanvoelt, dat is voor iedereen anders. Dat blijkt uit een bevraging van UGent van de deelnemers van de eerste editie. 41% van de deelnemers zei dat ze zich beter in hun vel voelden, en maar liefst 9 op de 10 bevraagde deelnemers zei minstens één voordeel ervaren te hebben (beter slapen, meer energie, stralende huid, …). Uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat deelnemers na Tournée Minérale gemiddeld minder blijven drinken dan voordien. De grote groep deelnemers leert zichzelf dus wel degelijk om anders, en gezonder, met alcohol om te gaan.

“De teller vertelt trouwens niet het hele verhaal,” besluit Marijs Geirnaert nog. “We hebben vorig jaar gemerkt dat daarbovenop heel veel mensen meedoen zonder zich in te schrijven op de website. Er zijn nochtans een paar goede redenen om dat wel te doen. Je maakt van een vrijblijvend voornemen een officieel besluit. Je krijgt in februari één maal per week een mailtje met tips. En je draagt bij aan het community-gevoel: hoe groter de officiële deelnemersgroep is, hoe sterker de ervaring dat we dit met z’n allen doen. Het maakt meteen ook duidelijk dat heel wat mensen anders met alcohol willen omgaan.”

De link die de campagne naar de financiële steun aan kankeronderzoek legt, is waardevol, maar tegelijk confronterend. Ook dit gezondheidsrisico dat gepaard gaat met alcoholgebruik, mag niet langer een taboe blijven.

Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin

Ook Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, is enthousiast: “Het is belangrijk dat we elkaar uitdagen om samen na te denken over de manier waarop we met alcohol omgaan. Daarom hoop ik van harte dat Tournée Minérale even succesvol is als vorig jaar. Cijfers drukken ons met de neus op de feiten. 540.315 Vlamingen van 15 jaar en ouder zouden een alcoholprobleem hebben. De link die de campagne naar de financiële steun aan kankeronderzoek legt, is waardevol, maar tegelijk confronterend. Ook dit gezondheidsrisico dat gepaard gaat met alcoholgebruik, mag niet langer een taboe blijven.”

Horeca-sector goed voorbereid op Tournée Minérale

De campagneorganisatoren willen één iets heel duidelijk stellen: een deelname aan Tournée Minérale is geen reden om binnen te blijven. De filosofie achter de campagne is net: je hebt geen alcohol nodig om je te amuseren! Om van de campagne ook een succesverhaal te maken voor de horecasector, werd er uitgebreid overlegd met Horeca Vlaanderen en FEBED, de koepel van de drankenhandelaars. Het resultaat is een toolbox met tips voor horecazaken, over hoe zij met hun zaak op de campagne kunnen inspelen, en ook Tournée Minérale-deelnemers leuke alternatieven kunnen aanbieden. De horeca heeft hier ook gehoor aan gegeven. Heel wat cafés en restaurants staan klaar om Tournée Minérale voor alle deelnemers gemakkelijker te maken, met een lekker en aantrekkelijk alcoholvrij aanbod.

Op de website staat ook een kalender. Horecazaken kunnen hier, net zoals iedereen die iets van plan is in het kader van Tournée Minérale, hun evenement vermelden. Wie op zoek is naar leuke, alcoholvrije activiteiten in de maand februari, vindt hier dus een handig overzicht!

BV’s dagen elkaar uit

Nieuw dit jaar is dat mensen hun partner, familie, vrienden, collega’s, … kunnen uitdagen om mee te doen. Via de website kan je zo’n uitdaging ingeven, en de persoon in kwestie dan een boodschap sturen per mail of via Facebook. Ook die uitdagingen draaien goed: er werden al meer dan 7.000 uitdagingen geregistreerd!

Bovendien zijn sommige uitdagers en uitgedaagden bekende gezichten. In januari verschenen op sociale media een aantal berichten van BV’s die elkaar uitdaagden. Kat Kerkhofs nam het voortouw door Kurt Rogiers uit te dagen. Dat leidde dan weer tot een uitdaging van Sam De Bruyn, die na wat twijfelen live op de radio liet weten dat hij zou meedoen. “Het is niet dat ik denk dat ik dat niet ga kunnen – ik heb al eens een periode geen alcohol gedronken. Het probleem is dat iedereen erover gaat zagen dat je niet drinkt!”, was de verklaring voor die aarzeling. Al heeft dat hem dus niet tegengehouden. Na Sam volgden nog Julie Van den Steen en Tiany Kiriloff.

Drie manieren om kankeronderzoek te steunen

Naast het doorbreken van alcoholgewoontes, heeft de campagne nog een tweede doelstelling: geld inzamelen voor kankeronderzoek. Momenteel staat de teller rond de 16.000 euro, maar Stichting tegen Kanker hoopt nog op veel meer. “We zijn ambitieus, we mikken op 320.000 euro,” legt Martine Ceuppens van Stichting tegen Kanker uit. “Het is formidabel dat er zoveel mensen meedoen. Maar als er sommigen ook fondsen werven voor de Stichting, dan kunnen wij nóg meer levens redden. Elke gift geeft patiënten en onderzoekers hoop voor de toekomst.”

Fondsen werven met Tournée Minérale is meteen een mooie extra motivatie. Je doet de uitdaging dan niet alleen voor jezelf, je zet er ook je ouders, vrienden of collega’s mee aan om kankeronderzoek te steunen. Een echte win-winsituatie!

Martine Ceuppens, Stichting tegen Kanker

Er zijn drie manieren om kankeronderzoek te steunen via Tournée Minérale. Nieuw dit jaar zijn de uitdagingen. Wie vrienden uitdaagt om mee te doen aan de alcoholvrije maand, kan dat gebruiken om Stichting tegen Kanker te steunen. De uitdager kan namelijk beloven een som te storten, op voorwaarde dat de uitdaging tot een goed einde gebracht wordt. De tweede manier is dat je een bedrag kan schenken voor de Stichting. Je kan je daarvoor laten inspireren door de alcoholcalculator op de homepagina, die een idee geeft van hoeveel geld je andere maanden uitgeeft aan alcohol. De laatste manier is sponsoring. Individuen of teams kunnen hun vrienden en familieleden vragen om hun deelname te sponsoren. “Dat is meteen een mooie extra motivatie! Je doet de uitdaging dan niet alleen voor jezelf, je zet er ook je ouders, vrienden of collega’s mee aan om kankeronderzoek te steunen. Een echte win-winsituatie!” besluit Martine Ceuppens.

Hevige strijd tussen Raf en Rani en Sandra Bekkari om grootste team

Begin januari kondigden Raf en Rani van radiozender Joe aan dat ze zelf weer mee zouden doen. En meer dan dat: ze willen zoveel mogelijk luisteraars meekrijgen in hun team. Daarvoor halen ze alles uit de kast. Zo namen ze al een rapnummer op over Tournée Minérale, en presenteerden ze afgelopen dinsdag hun radioshow verkleed als fruit. Bij het schrijven van dit persbericht overtuigden Raf en Rani al bijna 800 luisteraars. Ondertussen maakte Sandra Bekkari, die ook vorig jaar het grootste team wist te verzamelen, een indrukwekkende inhaalbeweging en staat haar teller al op bijna 900. Wij zijn benieuwd wie het zal worden! Check de teams en deelnemers op https://www.tourneeminerale.be/nl/deelnemers

Inschrijven voor Tournée Minérale, evenementen bekijken of toevoegen aan de kalender, vrienden uitdagen, recepten en tips ontdekken… Het kan allemaal op www.tourneeminerale.be .

Downloads

Jonathan Deleener
Stafmedewerker communicatie VAD