Aan de slag met Tournée Minérale, een maand zonder alcohol

VAD/De DrugLijn en Stichting tegen Kanker zijn al een aantal maanden druk in de weer met de tweede editie van ‘Tournée Minérale’. Daarmee roepen we alle Belgen op om in februari - voor het eerst of opnieuw - een maand lang geen alcohol te drinken.

De campagne werd officieel gelanceerd op 5 december.

Maak Tournée Minérale bekend

De vernieuwde website bevat net als vorig jaar informatie, advies en materiaal op maat van professionals in de preventie- of hulpverleningssector, en preventieverantwoordelijken in bedrijven of organisaties. De pagina kreeg de toepasselijke titel ‘Maak Tournée Minérale bekend’. Je vindt er onder andere:

  • een inspiratiedocument met allerlei mogelijke bekendmakingsinitiatieven per sector
  • bekendmakingsteksten
  • standaardbrieven om het lokaal beleid en het bedrijfsleven te activeren
  • alle nodige digitale bestanden, zoals logo’s en afbeeldingen
  • een bestelformulier voor flyers en affiches (in kleine aantallen. Wie er veel nodig heeft, kan ze best bestellen via de VAD-catalogus)

Zet je initiatieven in de kijker

kalender, nieuwsberichten, getuigenissen en social media

Wat Tournée Minérale zo anders maakt dan andere campagnes, is dat iedereen voelt dat de actie ‘leeft’. Allerlei lokale initiatieven, de ene al spontaner dan de andere, haken op de alcoholvrije maand in. Om dat gevoel aan te wakkeren, willen we alle mogelijke initiatieven zoveel mogelijk in de kijker zetten. Daar zijn heel wat mogelijkheden voor:

  • Initiatieven in februari waarop het ruime publiek welkom is, mogen toegevoegd worden aan de Tournée Minérale-kalender. Iedereen kan zijn eigen initiatief zelf toevoegen, en komt zo terecht op het overzicht op de website. Zo creëer je meer aandacht voor je initiatief, wat de kans op een succes vergroot.
  • Zelf iets opvallends georganiseerd? Of een leuke ervaring of kijk op de zaak om te delen? Dat is dan ideaal voor een nieuwsbericht of getuigenis op de website. Iedereen die iets te vertellen heeft, mag zijn of haar verhaal, met een afbeelding, doorsturen naar jonathan.deleener@vad.be . Jonathan kan ervoor zorgen dat de verhalen op de website terecht komen. Acties die eerder al in de kalender stonden, kunnen daarnaast gerust ook nog een nieuwsbericht krijgen.
  • Zowel de kalender als de nieuwsberichten en getuigenissen, zullen gedeeld worden op de sociale media-kanalen van Tournée Minérale, en zo een ruim publiek bereiken.

Toolbox Horeca

Het ligt misschien niet voor de hand, maar ook voor cafés en restaurants zijn er heel wat mogelijkheden om op Tournée Minérale in te haken. Ook voor hen kan de campagne een succesverhaal worden. Horeca Vlaanderen werkt momenteel aan een toolbox: een document met tips en inspiratie over hoe horecazaken met de campagne aan de slag kunnen. Die informatie is beschikbaar op de website van Tournée Minérale.

Uitbaters die willen duidelijk maken dat ze ook een aanbod hebben voor wie (even) geen alcohol drinkt, kunnen dat ook kenbaar maken met een affiche op maat. Deze affiche zal verspreid worden door de drankenhandelaars aangesloten bij FEBED. Ze zijn ook te bestellen via de VAD-catalogus.

Daag een vriend uit

Een laatste belangrijke nieuwigheid is ‘Daag een vriend uit’. Iedereen kan vrienden, familieleden of collega’s uitdagen om mee te doen met de alcoholvrije maand. Om de uitgedaagde extra te motiveren, kan je beloven om na de maand een som te storten voor Stichting tegen Kanker.

Verdere vragen over de campagne? Neem contact op met david.mobius@vad.be

Jonathan Deleener
Stafmedewerker communicatie

David Möbius
Projectverantwoordelijke Tournée Minérale